2012. március 5., hétfő

Morris Gleitzman: Egyszer

egyszer- volt hol nem volt.
egyszer- voltak gonosz emberek
egyszer volt ez a félix, aki azt sem tudta, hogy 3 év és 8 hónap alatt mi történt a világban, hisz zsidóként egy katolikus árvaházban rejtőzködött-ide adták be őt szülei.
egyszer, egyszer, egyszer...........
drága Félix, milyen naiv vagy!
Olvasás közben lepereg előttem a csíkos pizsamás kisfiú, az ő naiv gyermeki bájával. Itt van Félix, aki a sárgarépájában a szülei üzenetét látja, aki szerint a nácik legnagyobb bűne, hogy könyveket égetnek. Kíváncsian olvasom tovább, érdekel, hogy mi fog ebből a történetből kisülni, hová fogunk kilyukadni, mi lesz a vége, mi történik Félixszel.
Innentől Spoilerveszély, de nem biztos, de idézetek következnek szépen sorban..
"
1. Egyszer egy árvaházban laktam a hegyek között...
2. Egyszer egész éjjel ébren voltam, úgy vártam, hogy...
3. Egyszer, évekkel ezelőtt láttam egy vevőt anya és apa boltjában...
4. Egyszer megszöktem egy árvaházból...
5. Egyszer egy rövid alvást kivéve egész éjjel és az egész rákövetkező nap...
6. Egyszer olyan gyorsan siettem a városba, amennyire csak tudtam, hogy megtaláljam anyát és apát...
7. Egyszer arra ébredtem, hogy otthon vagyok, az ágyamban.
8. Egyszer körülbelül hat óra hosszat meséltem Zeldának, hogy tartsam benne a lelket, és magamban is...
9. Egyszer az utcán feküdtem könnyek között...
10. Egyszer egy pincében laktam hét másik gyerekkel együtt.....
11. Egyszer megszöktem..
12. Egyszer egy fogorvos nem hagyta...
13. Egyszer elmeséltem Zeldának egy történetet, mire zokogni kezdett...
14. Egyszer szerettem a történeteket, de most gyűlölöm őket.
15. Egyszer a nácik...
16. Egyszer életemben először...
17. Egyszer ott feküdtem ...... valahol Lengyelországban, és nem voltam biztos benne, vajon élek-e vagy meghaltam.
"
A zsidó Félix 9 éves korában a szemem előtt nőtt fel, értette meg a körülötte lévő helyzetet, ismerte meg a Zeldát. Sok-sok Félix élt akkoriban, hogy kinek hogyan alakult a története? Kinek így, kinek úgy...
Egyszer volt az a sok gaztett........
"..mert mindenki megérdemli, hogy legalább egyszer legyen valami jó az életében."

(A csíkos pizsamás fiú-val és a Sobibor-ral teszik egy kupacba ezt a könyvet. Nekem az első kettő jobban "tetszett.")

Nincsenek megjegyzések: