2011. március 30., szerda

Spiró György: Tavaszi Tárlat


Tavaszi Tárlat: sokszínű válogatás. Kiállítás. Változékony tavasz... változó politikai helyzetek. Elgondolkodik az ember: nem is tavasz van most?

Korkép arról az időszakról, amiről az én korosztályom már/még nem tanult. Az én történelmi tanulmányaim a II. világháború végénél és útvonalánál értek véget. Ahogyan nem tanultam (és nem is említettük) a holokausztról, úgy nem informáltak az 56-os eseményekről sem. 1993 még az az időszak volt, amikor a régi infokat nem oktathatták, az újakat pedig még nem. Történelemóránk annyi volt, hogy kimentünk a 301-es parcellához.
Ezzel csak azt szerettem volna mondani, hogy Spiró könyve nagyin tetszett. Úgy olvastam, mint amikor egy NDK-ban játszódó filmet néztem a moziban "A mások élete" címmel.

Összeesküvés elméletek.... El sem hiszem, hogy ilyen létezhetett. Pedig ha összerakom az információkat, amiket még gyermekként hallottam, akkor összeáll a kép. A disszidált családokról, a tervekről, minden másról.

Látható, hogy bizonyos helyeken, csak felfele lehet "bukni". Hogy, milyen kevés kell, hogy egy embert kikészítsenek, és még mindig ne higgye el, mert becsületes embernek tartja magát.

Fátray élete, betegsége, ami egyáltalán igaz volt-e, napfénymentes lakása, ami helyett mégis a budait kellett volna elfogadni.
Klein Gyuszi, aki jó nevet választott vagy sem? Teljesen mindegy. Ha nem vagy jókor jó helyen, semmire sem mész esetleg. Ill. ha éppen rád esik a választás, akkor bármit is csinálsz, semmire sem mész vele.
Igen, ehetsz akármit, még a mákos tésztát is párnával a karok alatt késsel és villával; vagy focizhatsz a téren; járhatunk a "Zserbó"-ba (én még soha nem voltam), élheted a napi életedet,
aztán rájössz, hogy igenis egy összeesküvő vagy. Vagy ellened esküdtek össze?

Jó volt olvasni! Fekete-fehéren láttam magam előtt a Rákóczi úton közlekedő villamost, a kórházat, ahol gyermekeim születtek; a rohanásokat az ismert helyszíneken, és emlékezni kezdtem életem egyetlen felvonulására.

Személyes élményeim között első helyen az szerepel, hogy az én sokszor hallottam azt a mondatot, hogy a családomnak a régi rendszer jobb volt. Mivel túl személyes lenne ezt kifejteni, ez pedig nem egy én blog, így ezt be is fejezem.
Mindenki számára ismeretes a Változás dátuma, amikor elindultunk a MA felé.

Képek, történelemkönyv szelete.



Nincsenek megjegyzések: