2013. április 7., vasárnap

María Duenas: Öltések közt az idő



Sira története, E/1-ben mesélve. Sira története Spanyolországban, Madridban kislánykorától fiatal felnőtt koráig átfogóan elmesélve, hogy ki ő, kik a szülei, és, hogyan került a varrás közelébe, hogyan lett szerelmes.
Sira története Marokkóban, hogyan került csávába, hogyan használták ki Tanger-ben, hogyan boldogult, élt a festői fehér  Tetuan-ban? Lenyűgözött az emberek szeretete, főleg a seftes Candelaria, s az angol hölgy Rosalinda Fox, de semmiképpen nem hagynám ki Vasquez rendőrkapitányt sem.
Ott szívtam én is a marokkói levegőt, izgultam Sira életéért, izgultam Dolores (Sira mamája) kimenekítése miatt, és muszáj volt olvasnom egy kicsit a polgárháborús Spanyolországról, muszáj volt utánanéznem a történelem ezen szakaszainak, és muszáj volt ábrándozva megnéznem, milyenek ezek a települések a mai időszakban, milyenek lehettek régen.



A munkás varrónői hétköznapok folyamán, Sira egyszer csak ismét Madridban találja magát a forrongó, második világháborús időszakban, ahol divatszabászatot nyit, ahol csodatűivel és határtalan képességeivel fontos szerepet kezd betölteni a politikai életben, olyan fontosat, amelyhez nincs is kedve. Olyan fontosat, amely túlmutat azon, hogy varrogat a német tisztfeleségeknek, s azon spanyol hölgyek számára, akik ebben a jegyrendszeres időszakban elegendő anyagiakkal rendelkeznek, akik számára fontos a külső, a party-k; fontosat, amelyet először -talán- meg sem ért.
  

Az elegáns külső azonban valami sokkal fontosabbat takar, amely feltárja Sira alkalmazkodó-, tanuló-, túlélési képességét. Mert Sirának feladata van. Feladata, amely segíthet Spanyolországnak.
Hideg, higgadt fejét, eszét, csak a szerelem csavarhatja el, de én, az olvasó, drukkoltam neki, hogy sikerüljön az élete. A normális élet, amelyet ő így fogalmazott meg saját magának:

"A normális élet nem a magam mögött napokban volt, hanem csakis abban, amit a szerencse minden reggel elénk tár. Marokkóban, Spanyolországban vagy Portugáliában  egy varróműhely vezetésében (......), ott ahova én szeretném, ha életem haladna, ahova én verem le cölöpeit: ott lesz számomra a normális élet."
Rosalinda Fox és szeretője/szerelme Juan Luis Beigbeder

Nem szeretném elárulni a történet főbb momentumait, nem is lehet, de az tény, hogy, aki szereti a finom izgalmat, a történelmet és szeret érdekes fiatal hölgyről olvasni, az ne hagyja ki! María Duenas írónő a mesélési képességével elröppentett ezekre a helyekre, ezekbe a szalonokba, s előadásmódjával fogva tartott. Fogva tartott, s nem engedett!

Nincsenek megjegyzések: