2011. augusztus 5., péntek

Lois Lowry: Számláld meg a csillagokat


Számláld meg a Csillagokat....
Ki az aki nem képes belefeledkezni az égbolton látható fényességek sokaságába?
Én mindig fel-felpillantok, megkeresem a Göncölszekér-csillagképet -sajnos csak ezt ismerem-, és miközben keresem, nézem, belefeledkezem, úgy jutnak eszembe az emlékek, a régi barátok, vagy éppen az aktuális problémák megoldását keresem fenn az égen.

A Számláld meg a csillagokat.. egy, a második világháború alatt Dániában játszódó regény. A dániai zsidóság nagy része túlélte a világháborúban megtörtént borzalmakat. Köszönhető volt ez a dánok önzetlenségének és a szomszédos szabad Svédországnak.
Ez az ifjúsági könyv két 10 éves lány, két család barátságán, a szőke dán Annemarien és a zsidó Ellen keresztül mutatja be a történteket, a rejtőzést, a félelmet, a bátorságot, a menekülést.

"Az Úr építi Jeruzsálemet,
összegyűjti Izráelnek elűzötteit.
Meggyógyítja a megtört szívűeket,
és bekötözi sebeiket.
Elrendeli a csillagok számát,
és mindnyájokat nevéről nevezi."

Elgondolkodtató, hogy a majdnem 70 évvel ezelőtt történtek, az akkori élet mennyire volt hatással az akkor élő emberekre. Teljesen mindegy, hogy a gyerekeket tekintem vagy a többi embert, de tény, hogy a ma élő fiatalság másképpen éli meg az akkor történteket, másképpen éli meg a mai kor problémáit.
Természetes vagy nem, de el nem tudom képzelni, hogy az én 10 évesem -vagy akármelyik ma élő 10 éves- képes lett volna véghezvinni azt a tettet, amit Annemarie tett.
Te tudjátok mit? Nem is akarom, hogy az én cserfes, veszekedős, mosolygós gyerekeim megtapasztalják azokat a problémákat, amik akkor voltak. Elég nekünk az, ami éppen adódik.

Hogy elolvastatnám-e a gyerekemmel? Attól tartok, hogy nm érdekelné. Beszélgettünk már erről A csíkos pizsamás fiú könyv kapcsán, a film felét meg is nézte, szóval hallott már a borzalmakról, mégis azt gondolom, hogy a mai világban ezt a könyvet is később fogja a kezébe venni. (Amikor megkérem rá...)

Lowry regénye megfelel azoknak a dolgoknak, amiket én figyeltem: gyerekek számára világos, érthető mondatok, egyszerű cselekmény. Viszont szükséges lett volna 1-2 esemény, dolog elmagyarázása az ellenállás, a háború kapcsán, amit nem biztos, hogy megértenek elsőre. Szerintem..

Nincsenek megjegyzések: