2012. december 11., kedd

Emma Donoghue: A cafka

A szerző előző A Szoba c. könyvét nem olvastam ,így nem tudom össze hasonlítani sem a történetet,sem a stílust.

Bajban vagyok ezzel a könyvvel,mert  ugyan olvasmányos volt,és érdekelt a téma ,azért néhol elrettentem.
A történet 1760-ban játszódik, a helyszín London.Donoghue egy valós Mary Saunders-ről mintázta a könyvbéli Maryt,a történet maga kitaláció csak a könyv befejezése egyezik meg a valósággal.
Maryn kívül van még jó pár valós szereplő a könyvben,életük történetének alakulását a könyv végén lévő jegyzetekből tudhatjuk meg.

Nyomasztott ez a történet,mert sokszor  barbár! Mary Saunders élete,egy igazolás arra,hogy abban a korban amelyben élt,születése utáni  körülménye,társadalmi helyzete örök,és megváltoztathatatlan.

Mary utcalány lesz,eladja testét-lelkét egy darab piros szalagért,és ezzel mintegy megpecsételi a sorsát.A könyv két részből áll ,az első részben Mary Londoni kurtizán életét ismerjük meg, a mocskot,éhséget,kiszolgáltatottságot.
A második részben Mary,anyja testvéréhez menekül,új életet kezdeni,ám a vére,vagy a sorsa,vagy mindkettő újból lerántja Maryt abba a sorsba amiről a lány az egész történet alatt úgy gondolja,hogy nem jó helyen van,nem ezt érdemli,többet akar.
Nem igazán tudtam azonosulni Maryvel,nem értettem a szándékait, a gondolatait.
A lázadásával,elégedetlenségével egyet értettem,csak a módszerekkel nem amikkel szabadulni akart.
Nem tudom mi hiányzott a lányból,a kitartás,vagy a hit? 

Amit biztosan tudok,hogy nem akarnék abban a korban élni,az emberek szó szerint olyanok voltak mint az állatok...és mintha London nem állt volna egyébből,mint utcalányokból,és ápolatlan,ösztönlény férfiakból.

Szomorú belegondolni,hogy milyen sok Mary élt akkoriban,sóvárogva egy szebb életre,suhogó szoknyákra,melegségre.(1762-63 telén London utcáin több éhen veszett,halálra fagyott nőt találtak.)

A történet egy nyers,erőteljes,kendőzetlen korrajz.

Nincsenek megjegyzések: