2010. április 15., csütörtök

Elena Ferrante: Amikor elhagytak

"Azokon a hosszú órákon a fájdalom felett őrködtem,halott szavak tömegét vigyáztam"

Válás előtt állóknak, elhagyott nőknek szigorúan tilos!!
Olga középkorú feleség, két gyerekkel. Olaszországban élik átlagos életüket, még nem egy áprilisi napon a férj összepakol és elmegy. Olga pedig ott marad két pici gyerekkel, a fülledt nyári hónapokra... tele kétséggel, haraggal.

A teljes összeomlás akkor következik be,mikor Olga megtudja hogy a családhoz közelálló ismerős lánya csábította el a férjét.
Egy pontig természetesnek tartottam Olga kérdéseit,dühét.Ki ne lenne kiváncsi arra, hol van a férje? hol lakik? kivel? mik a tervei? mennyire gondolja komolyan a válást?
A férje úgy lépett ki az életükből, hogy ezekre nem adott választ. Ezt gyáva és hitvány dolognak tartom. Ilyen könnyen feladni tizenöt évet? elfelejteni, hogy van két gyerek?
Vajon miért várja el tőlem valaki,hogy megértsem ha ez felém egy cseppet sem nyilvánul meg? Szerintem a ha a férj empatikusabban fordul Olga felé,nem lett volna az az időszak,ami a könyv magja, a teljes elborulás,hallucinációk,őrjöngések,teljes depresszió,amiből végül Olga kimászik, de rettenetesen nyomasztó volt ez a rész.

Ferrante azt is lemeri írni,amit sokan még gondolni is szégyellnek,ettől igazán fejbe vágó a könyv.Melyik nő fejében ne fordult volna már meg, amikor elhagyták,hogy mindegy, hogy ki, csak legyen valaki öt percre is akivel újra nőnek, kívánatosnak, szerethetőnek érezheti magát... valaki csak vágyik rá, valaki meg is lépi... Olgának ez is kellett ahhoz, hogy észhez térjen, hogy más módon próbáljon túllépni az áruláson. A szerző remekül ábrázolja a csupasz érzelmeket,a nő és férfi viszonyát szakítás után. Igen nehezen haladtam vele, kiváncsi is voltam ugyanakkor féltem is, hogy mi jöhet még, meddig tart az őrület..
Olvasás közben sokszor mondtam, hogy ez már sok,én erre nem lennék képes. De ki tudja, mit hoz ki az emberből ha úgy érzi megalázták, elhagyták??

A Nő a sötétben után, Ferrante megint egy nő, másik oldalát mutatja be, kendőzetlenül.



Nincsenek megjegyzések: