2009. március 27., péntek

Hamvas Béla: A babérligetkönyv

Kár, hogy nem kezdtem el sokkal korábban Hamvas Bélától olvasni, de biztosan most jött el az ideje... A Moly.hu-n akadtam rá erre a műre, sokan dícsérték, úgyhogy gondoltam megpróbálkozom vele.

Nem olvastam ezelőtt ehhez hasonló műfajú, témájú és súlyú dolgot. Eszembe se jutott ezidáig, hogy esszéket olvassák, már ez a szó is valami nagyon komoly, nagyon mély, tudományos, filozófiai akárminek hangzik. Egyébként az is, de Hamvas mégis úgy képes tálalni, hogy az olyan egyszerű földi halandó lélek is, mint én, be tudja fogadni és ujjongva szippantja magába, ugyanis tisztítja a lelket. Csak áradozni tudok róla.

A babérligetkönyv olyan esszégyűjtemény, melyet Hamvas azért írt, mert egyszer egy nyaralás során babérligetben üldögélve nem volt a keze ügyében olyan könyv, amiben például rövid kis szösszenetek vannak, melyeket a nyaralás üres perceiben lehetett volna olvasgatni - mondjuk míg az ember az étteremben arra vár, hogy kihozzák a levest. Úgyhogy hiánypótlásként írt egyet :-)

A legkülönbözőbb témákban találhatóak a gyűjteményben esszék. Komolyabb és könnyedebb, olyan "hétköznapi apróságok" témájúak egyaránt. Olvashatunk itt az antik és modern tájképfestészet összehasonlításától kezdve a konyhakertig elég sok mindenről. Az viszont megegyezik mindegyikben, hogy ordít belőlük az író személyisége: a rendkívüli műveltséggel és intelligenciával párosuló könnyedség és humor, ami egészen különleges adottság szerintem. Valami olyan tisztaság és egyenesség, életszeretet árad a soraiból, ami nem mindennapi, sőt...

Nem mondom, hogy témájában minden esszé közel állt hozzám, sőt volt kettő, amit végig sem olvastam, ezek Hamvas képzeletének szüleményei, fantazmagóriái voltak. De ez semmit nem von le a könyv értékéből, ez az én "hibám", hogy ezek nem érdekeltek eléggé.

Kedvenceim a Kierkegaard Szicíliában - ez az utazásról ill. a személyiségünk megismeréséről szól, aztán A tamariszkusz alatt, melyben az író a hitről filozofál, valamint a Fák, ahol különböző fákat elemez és ruház fel személyiséggel.

Azért is szerettem még a könyvet mert ugyan nem nyaralás alatt, de üres perceimben, mondjuk a bölcsődébe menvén a gyerekért pár villamosmegálló alatt el tudtam olvasni egy-egy egész szösszenetet.

Biztos, hogy nem ez volt az utolsó Hamvastól, amit olvastam, egyelőre úgy érzem, hogy egy zsenivel van dolgom és rajongok ezért az emberért :-)

3 megjegyzés:

stippistop írta...

én is épp a napokban vettem fel a várólistámra. nagyon szépnek tűnik...

szeee írta...

Szinte biztos vagyok benne, hogy Neked tetszene.

Iscnor írta...

Évekkel ezelőtt vettem meg tőle a Bor filozófiája c könyvét, de még mindig nem olvastam.. Gimiben a filozófia tanárom nagy kedvence volt,ő idézett tőle sokat.. Na majd hamarosan én is előveszem.