2009. március 29., vasárnap

Linn Ullmann - Áldott Gyermek


Linn Ullmann

1966. Augusztus 9-én született Oslo-ban Karin Beate Ullmann néven, Liv Ullman és Ingmar Bergman lányaként. 1988-ban fejezte be irodalmi tanulmányait a New York-i egyetemen. 1992-ben költözött vissza Norvégiába ahol újságíróként (Dagbladet, Aftenposten) kezdett dolgozni. Négy regény írt , amelyet több mint harminc nyelvre fordítottak le és ezzel világhírűvé vált. Az első műve a Mielőtt elalszol 14 országba jutott el mielőtt Norvégiában kiadták volna. Áldott gyermek című művét 2005-ben Brage-díjra jelölték.

Megjelent művei:
Mielőtt elalszol (2000)
Áldott gyermek (2002)

Kegyelem(2006)

Áldott gyermek

A történet 1979 nyarán játszódik, egy Balti tengeri szigeten. Három féltestvér Erika, Laura és Molly minden évben itt töltik a nyarat apjuknál Isak Lövenstadnál. De ezen a nyáron minden megváltozik és 25 évnek kell eltelnie, hogy a testvérek visszatérjenek a szigetre. Az úton Hammarső felé, visszagondolnak a sorsdöntő nyárra és feltárják az olvasónak, hogy mi történt azon a nyáron a többi ott nyaraló gyerekkel és Ragnarral. Ragnarral az áldott gyermekkel, aki mindig futott valami elől de valamiért különösen vonzódott Isak-hez.

Miközben olvastam ezt a könyvet eszembe jutott A legyek ura (Golding) ami hasonlóképpen emlékezetes mű. Folyamatosan azt kerestem mi húzódik meg a szereplők cselekedetei között. Szókimondó, nyers de mégis szépen megírt történet. Bár a vége kicsit hirtelennek tűnik nekem. Végig valamiféle katarzisra vártam,ami nem következik be. De így a befejezés is éppen olyan fura mint az egész könyv. Mindenképpen meg kell említenem, hogy az írónő zseniálisan tárja elénk a gyermeki gondolkodásmódot, és a valódi értékek keresését. Arra viszont nem jöttem rá, hogy miért is áldott az Áldott gyermek, de ez lehet az én hiányosságom is.

Aki szeretne kicsit elmerülni a bűn, a megbánás, a felelősség és az emlékezés körében annak ajánlom ezt a könyvet.

7 megjegyzés:

Neela írta...

De jó, hogy írtál erről a könyvről:) Nekem is megvan, ahogy a Kegyelem is, de még egyiket se olvastam. Szerintem az áldott gyermeket fogom először, örülök, hogy a végét leszámítva, tetszett Neked. Bevallom, a kegyelem már ideje a polcomon áll, de a témája miatt mindig halogatom.

ladyBird írta...

Igen mindent összevetve jó volt, elég elgondolkodtató. Nem túl üdítő a történet.

Borostyán írta...

A Legyek urát nagyon nem szerettem :(
A listámon van a könyv, de félek, hogya hasonlít a Legyek... -hoz akkor ez nem fog tetszeni. LadyBird szerinted?

ladyBird írta...

Borostyán!
Hát nem tudom, hogy elolvasd e. Attól függ miért nem szeretted a legyek urát.
Miért nem szeretted?

Borostyán írta...

Szerintem az kavart fel benne annyira, hogy a gyerekek olyan kegyetlenek voltak egymással, és ahogy kialakult köztük a "vadászösztön", meg akiközösítések és a bandaháború... Megvallom őszintén nnem olvastam végig mert nem bírtam. A filmet megnéztem, de az is nehéz volt. :(

ladyBird írta...

Azthiszem akkor nem ajánlom a könyvet. A gyerekek itt is elég kegyetlenek és kiközösítés is van bőven. Ebben a könyvben nem a 'vadászösztön' alakul, hanem inkább arról szól, hogy mit meg nem tesznek a gyerekek, hogy a népszerűek közé tartozzanak.

Borostyán írta...

Köszönöm a választ. Akkor egyelőre hanyagolom.